czwartek, 18 kwietnia 2013

How to host a dungeon - solowa gra budowlana


"Jak utrzymać loch?" jest grą dla jednego gracza, w której obserwujemy (i w pewnym stopniu kierujemy) rozwojem klasycznych, rpgowych podziemi. Obserwujemy ich historię, od czasów przedpotopowych, poprzez kolejne cywilizacje je zamieszkujące, rozbudowę, walkę z potworami itd. Idea gry wydaje się nawet trochę podobna do "Dwarf Fortress", aczkolwiek cechą najbardziej charakterystyczną w "How to host a dungeon" jest bardzo duża losowość i ograniczony wpływ gracza na przebieg rozgrywki.


Planszą do gry jest kartka, na której rysujemy loch. Autor sugeruje używanie żetonów, które posłużą graczowi jako symbolem bogactwa, jednostek i stworów. Wydaje mi się, że "How to host a dungeon" jest idealną grą dla tych, którzy lubią i potrafią rysować, bo daje okazję do wykazania się zdolnościami manualnymi (których ja, niestety nie posiadam...). Niemniej, nie jest to warunek niezbędny, gdyż rysunki w "How to host a dungeon" mogą mieć właściwie charakter symboliczny. Do rozgrywki potrzebne będzie, poza kartką, coś do pisania (najlepiej ołówek), kilka kostek i jakieś żetony.
Oceniając rozgrywkę, muszę przyznać, że potrafi dać ona chwilami sporo frajdy, choć warto zaopatrzyć się w dużą kartkę i kredki, dzięki którym nasz loch staje się bardziej przejrzysty i kolorowy. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wprowadzać kolejne, losowe wydarzenia, których autor nie uwzględnił i rozbudowywać mechanikę samodzielnie. Poza tym, można też potraktować "How to host a dungeon" jako generator lochów do typowego RPG.
Gra ma dwie wersje. Pierwsza, dostępna za darmo pod tym adresem jest prostsza i ma mniej opcji, druga z kolei, do kupienia tutaj jest ilustrowana, ma dużo więcej opcji i nie jest specjalnie droga, bo kosztuje jedyne 5 dolarów. W Internecie możecie także znaleźć plansze do rozgrywki na komputerze. Na sam koniec chciałabym wam zaprezentować filmik prezentujący całkiem dobrze przykładową rozgrywkę w "How to host a dungeon":

Część 1:

Część 2:

1 komentarz:

  1. Pisalismy o HTOAD na meblosciance jakis czas temu. Gra jest ciekawa szczegolnie dla tych, ktorzy chca generowania ekologii podziemi i ich historii. Niestety nieswykle chaotyczny i wykluczajacy sie tekst zasad nie pomaga w rozgrywce. Autor wspominal cos o drugiej edycji, w ktorej tekst przeszedlby przynajmniej korekte merytoryczna, ale na razie na tym sie to skonczylo.

    OdpowiedzUsuń